Мэргэжилтнүүдийн хоолойг уншигчдадаа хүргэхээр зорьж буй Lemon Press Opinions-н ээлжит дугаар бэлэн боллоо. Энэ удаад бид “Нийгмийн даатгалын багц хууль”-ийн төслийн талаарх хуульч Ө.Болортуяагийн бэлтгэсэн мэдээллийг хүргэж байна.
ЗГ-аас 2023 оны 1 сарын 9-нд УИХ-д “Нийгмийн даатгалын багц хууль”-ийн төслийг өргөн барьж, 3 хоногийн дараа чуулганаар хэлэлцүүлэхээр дэмжигдсэн. Одоогийн байдлаар хуулийн төслийг хэлэлцүүлэх бэлтгэл ажил явагдаж байгаа бөгөөд өнөө маргаашгүй нэгдсэн чуулганаар хэлэлцэгдэхээр хүлээгдэж буй. Тэгвэл тус багц хуулийн төсөлд юу юу багтаж байна.
*Одоогоор “Нийгмийн даатгалын тухай хууль”-иас гадна “Эрүүл мэндийн даатгалын тухай хууль”, “Нийгмийн даатгалын сангаас олгох тэтгэвэр, тэтгэмжийн тухай хууль”, “Нийгмийн даатгалын сангаас олгох ажилгүйдлийн тэтгэмжийн тухай хууль”, “Нийгмийн даатгалын сангаас олгох Үйлдвэрлэлийн осол, мэргэжлээс шалтгаалсан өвчний тэтгэвэр, тэтгэмж, төлбөрийн тухай хууль”-иуд хүчин төгөлдөр үйлчилж байна.
Тэгвэл эдгээр хуулиудыг шинэчилснээр…
Хууль санаачлагчдын хувьд эдгээр хуулийг баталснаар НД-ын хамрах хүрээг өргөжүүлэх, тэтгэврийн даатгалын олон давхаргат тогтолцоонд шилжүүлэх, НДС-гийн хөрөнгийг зохистой удирдаж, санг алдагдалгүй болгох зорилготой байгаа талаар дурдсан ч олон нийтийн зүгээс багагүй шүүмжлэлд өртөөд байгаа.
Эдгээр багц хуулийн төсөлд тогтолцооны хувьд хэд хэдэн суурь өөрчлөлтүүд тусгагдаад байгаа. Дэлгэрүүлье,
Хуваарилалтаас ➡️ хуримтлалд
Тус төсөлд даатгалын тогтолцооны 4 зарчмыг тусгаснаас анхаарал татаж буй нь “тэтгэврийн хуваарилалтын тогтолцооноос хуримтлалын тогтолцоонд шилжих бодлогод тулгуурласан байх” зарчим юм. Энэ нь мэдээж олон жил яригдаж буй “нэрийн дансыг мөнгөжүүлэх”-д чиглэх юм.
Хуулийн төсөлд тус зорилгыг “тэтгэврийн нөөц сан”-гаар зохицуулахаар заасан ба тус нөөц сангийн орлогыг дараах эх үүсвэрээс бүрдүүлэхээр тусгажээ.
Дээрх орлого нь даатгуулагч бүрээр хуваарилагдаж, нөөц санд байрших ба хуримтлагдсан хөрөнгөөр даатгуулагчийн саналд үндэслэн санхүүгийн хэрэгсэл эсвэл тусгайлсан хуулиар зохицуулсан эрүүл мэнд, боловсрол, орон сууцны ипотекийн санхүүжилтэд хөрөнгө оруулж болохоор заажээ. Түүнчлэн,
Сангийн хөрөнгө оруулалтын удирдлага
Тус хуулийн бас нэг онцлог нь НДС-гийн хөрөнгө хуримтлагдана гэсэн тооцоололтойгоор хуримтлагдсан хөрөнгийг санхүүгийн хэрэгсэлд хөрөнгө оруулах байдлаар удирдах зохицуулалтыг тусгасан явдал. Төсөлд тусгаснаар НДС-гийн чөлөөт үлдэгдлийг дараах санхүүгийн хэрэгсэлд хөрөнгө оруулж болно.
Энэ нь манай улсад одоогоор эрх зүйн орчин бүрдээгүй байгаа ЗГ-ын тусгай сангийн орлогоор ХЗЗ-д хөрөнгө оруулалт хийх асуудлыг хуульчилж байгаа нь сайн хэрэг. Гэсэн ч нөгөө талаас хяналт, удирдлагын тогтолцоо санаа зовох асуудал уу? гэвэл яалт ч үгүй мөн. Бодит жишээ л гэхэд, Капитал банканд байршиж байсан НДС-гийн хөрөнгөд тохиолдсон гашуун сургамж бидэнд бий. Тэгвэл яаж хянах уу?
Мэдээж санд хөрөнгө хуримтлагдаж, тэр нь хөрөнгө оруулалт хийх хэмжээнд хүрвэл улс орон даяараа санаа зовж буй нэг асуудал шийдэгдэж байгаагийн илрэл болох ч тэр хүртэлх зам тийм ч дардан байхгүй л болов уу.
Нийгмийн даатгалын шимтгэл ногдох орлого
Хуулийн төсөлд дурдсан НДШ ногдох орлогын бүрэлдэхүүнийг одоогийн хэрэгжиж буй хууль тогтоомжтой харьцуулж үзэхэд зарим нэг нэршил, хувь хэмжээг эс тооцвол зарчмын онцлог өөрчлөлт ороогүй харагдав. Гэхдээ дараах өөрчлөлтүүд сонирхол татаж байна.
Олон давхаргат тэтгэврийн тогтолцоо
НДС-гаас олгох тэтгэврийн тухай хуулийн төсөлд 3 давхаргат тогтолцоотой болох зохицуулалт тусгасан ба нийгмийн халамжаас, тэтгэврийн даатгалын сангаас олгох тэтгэврээс гадна “хувийн нэмэлт тэтгэвэр”-ийн тогтолцоог оруулж ирсэн. Ингэснээр мөн л олон жил яригдсан хувийн тэтгэврийн асуудалд эрх зүйн орчин бүрдэх боломжтой болох юм. Хувийн нэмэлт тэтгэврийн тухай хуулийн төсөл мөн өргөн баригдаж, энэ хаврын чуулганаар хэлэлцэх асуудлын жагсаалтад багтаад байгаа. Тус хуулийн талаар дараагийн нийтлэлээрээ мэдээлэл хүргэх болно.
Тэтгэвэр нэмэгдүүлэх итгэлцүүр
ЗГ 2014 онд шинээр тэтгэвэр тогтоолгох иргэдийн тэтгэвэр бодох цалингийн итгэлцүүрийг баталж байсан ба одоо энэ итгэлцүүрийг баримталж тэтгэвэр тогтоодог. Тэгвэл шинэ хуулийн төслөөр үүнийг өмнөх оны инфляцын жилийн дундаж түвшинтэй уялдуулж жил бүр нэмэгдүүлж байхаар заасан.
Мөн тэтгэвэр тогтооход даатгуулагчийн сарын дундаж хөдөлмөрийн хөлс, түүнтэй адилтгах орлогыг тооцох дараалсан 7 жилийг 5 жил болгон өөрчилжээ.
Өндөр насны тэтгэврийн тусгай зохицуулалт / Хамтын тэтгэвэр
НДС-гаас олгох тэтгэврийн тухай хуулийн төсөлд 10 ба түүнээс дээш жил хамт амьдарсан нөхөр, эхнэр нас барсан тохиолдолд нас барсан тэтгэвэр авагчийн авч байсан тэтгэврийн 20%-тай тэнцүү хэмжээгээр гэр бүлийн хүнийх нь тэтгэврийг нэмэгдүүлэхээр тусгажээ. Ингэхдээ 1995 оноос өмнө тэтгэвэр тогтоолгон авч байсан бол эхнэр, нөхөрт нь олгох тэтгэврийн зардлыг улсын төсвөөс хариуцахаар заасан ба бусад тохиолдолд НДС өөрөө зохицуулах боломжтой гэсэн тооцоотой байгаа юм.
Хамтын тэтгэвэр: “Хамтын тэтгэврийн тухай хууль” мөн энэ хаврын чуулганаар хэлэлцэгдэх ба гол санаа нь өндөр насны тэтгэвэр эсхүл цэргийн алба хаасны тэтгэвэр авч байгаад нас барсан иргэний 10 ба түүнээс дээш жил хамт амьдарсан эхнэр эсхүл нөхөрт хамтын тэтгэвэр авах эрх үүсэх ба энэ эрх 5 жилийн хугацаанд хадгалагдах юм.
Тус хуулийн төсөлд тусгаснаар хамтын тэтгэвэр авах эрх үүссэн иргэнд олгох хамтын тэтгэврийн хэмжээг хүн амын амьжиргааны баталгаажих доод түвшин, үнэ ханшны өөрчлөлттэй уялдуулан ЗГ жил бүр тогтоох бөгөөд хамтын тэтгэвэр нь НДСгаас олгох бүрэн тэтгэврийн доод хэмжээний 30%-иас багагүй байна.
Эрүүл мэндийн даатгалын хувьд тусдаа хуулийн төсөл боловсруулж өргөн бариагүй байгаа ба “Нийгмийн даатгалын ерөнхий хууль” (шинэчилсэн найруулга)-ийн төсөлд ЭМД-ын шимтгэлийн хувь хэмжээг Үндэсний зөвлөлийн саналыг үндэслэн ЗГ тогтоохоор заасан байна.
Сэтгэгдэл
Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууныг баримтална уу. Ёс бус сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Мэдээний сэтгэгдэлд lemonpress.mn хариуцлага хүлээхгүй.