Бид нийгэмд мэргэжилтнүүдийн дуу хоолойг хүргэхийг зорьж байгаа билээ. Энэ удаад Lemon Press Opinions танд хуульч Ж.Дамбаасүрэнгийн “Түр мартагдсан “Түгжрэлийн хууль” ба эрх мэдлийн төвлөрөл”-ийн талаарх нийтлэлийг хүргэж байна.
Монгол хүн эрүүл, аюулгүй орчинд амьдрах, орчны бохирдол, байгалийн тэнцэл алдагдахаас хамгаалуулах эрхтэй. Харин иргэдийн татвараар нийтийн эрх ашиг дээрхтэй уявал иргэний эрүүл, аюулгүй орчинд амьдрах эрхийг хамгаалах үүргийг “төр” буюу засгийн эрх мэдлийг хэрэгжүүлэгч албан тушаалтнууд хүлээдэг.
Нийслэлчүүдийн амьдралд түгжрэл, утаа, орчны бохирдол гэхчлэн төгсгөл нь үл харагдах тулгамдсан асуудал их бий. Төр түгжрэл, утааг бууруулна гэж ихээхэн төсөв үрж, зарим нь бүр шамшигдуулсны эцэст хуулиар шийдэх санаа олов.
УИХ-ын 2020 оны 24 дүгээр тогтоол “ЗГ-ын 2020-2024 оны үйл ажиллагааны хөтөлбөр”-ийн 6.1-д “..., Улаанбаатар хотын замын хөдөлгөөний нягтралыг сарниулж, ачааллыг тэнцвэржүүлсэн, тээврийн эрэлтэд нийцсэн авто замын сүлжээг бий болгож, түгжрэлийг бууруулна” гэж заасан нь ЗГ-аар “могой бариулах” шалтаг болжээ.
Хуулийн төсөл боловсруулах буюу “хууль бичих” үйл явц нь нийгэм, эдийн засгийн нөхцөл байдал, өргөн хүрээний олон талт судалгаа, хууль хоорондын уялдаа зэрэг нарийн төвөгтэй ажил байдаг. Тодруулбал, хуулийн төслийн хэрэгцээ шаардлагыг тандан судлах, хууль хэрэгжсэнээр бий болох үр нөлөөг судалж, үнэлэх, хуулийг хэрэгжүүлэхэд гарах зардлын тооцоо, хуулийн хэрэгжилтийн үр дагаврын үнэлгээ зэргийг хийсэн байхыг шаарддаг.
Эрх мэдлийн төвлөрөл
Нийслэлийн иргэдийн, нийтлэг эрх ашгийг хамгаалах нь хотын даргын хуулиар хүлээсэн үүрэг боловч энэ хуулийн төслөөр хэт их мэдлийг хуваарилжээ. Тоймловол,
Эрх мэдлийн төвлөрөл нь авлига, дарангуйлал, захиргаадалт, хүнд сурталд хөтөлдөг сөрөг талтай. Зүй нь Нийслэлийн Иргэдийн Төлөөлөгчдийн Хурал нийслэлийн иргэдийг төлөөлж буй учир нийслэлчүүдийн эрх ашигт хамраалтай байнга мөрдөгдөх актыг батлах учиртай. Гэтэл хотын даргад энэ бүх асуудлыг дангаар шийдвэрлэх эрх мэдэл төвлөрөх гээд байгаа юм.
Бас нэг сан: Тус хуулийн төсөлд нийслэлийн нийтийн тээврийн төрөл, чанар, хүртээмжийг сайжруулах чиглэлээр “Нийслэлийн нийтийн тээврийг хөгжүүлэх сан”-г үүсгэхээр тусгажээ. Гэтэл өдгөө ЖДҮХС, ЭМДС, НДС, ТЭДС-гаас эхлээд ЗГ-ын 24 тусгай сан бий. Тэдгээр сангууд улс төрчдийн хулгай, луйврын тод илрэл болсныг ЖДҮХС-гийн хулгай, Боловсролын зээлийн сангийн хэрэг хангалттай харуулсан. Гэтэл дахиад л нэг сан байгуулах нь ....
Хууль батлагдвал:
Төгсгөлд нь: Хууль тогтоомжийн тухай хуулиар “хууль санаачлах, батлах үйл явцад олон нийтийн оролцоог хангах зарчмыг баримтлах” буюу хуулийн төслийн үзэл баримтал, зохицуулалт, хүрэх үр дүнг олон нийтэд танилцуулж, хэлэлцүүлэхээр заасан байдаг. Гэтэл тус хуулийн төсөлд “төлбөртэй бүс” гэж сошиал орчинд иргэдийг хэдэн өдөр талцуулсныг эс тооцвол иргэдийн санал, оролцоог төдийлөн тусгасангүй. Энэ нь хууль батлагдах процесс, хэрэгжилтийн явцад олон хийдэл гаргадаг.
Манай улсад хууль багадаагүй, хэрэгжилт хангалтгүй байгаа нь асуудал шийдэгдэхгүй байгаа хэрэг. “Түгжрэлийн хууль”-тай болсон ч түгжрэл буурах нь юу л бол. Нэмж хэлэхэд хууль санаачлах эрхэд халдаж, богино хугацаанд хууль бичиж, яаран батлуулахыг зорьж буй нь улс төрийн эрх ашиг гэлтэй.
Сэтгэгдэл
Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууныг баримтална уу. Ёс бус сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Мэдээний сэтгэгдэлд lemonpress.mn хариуцлага хүлээхгүй.